tiistai 13. heinäkuuta 2010

Mistä kaikki sai alkunsa?

Hei vaan kaikki!

Olen 21-vuotias nuori mies. Kiinnostuin sijoittamisesta ensimmäisenä yliopistovuotenani noin puolitoista vuotta sitten. Olen opiskellut kaupallista alaa vuoden verran. Sittemmin olen perehtynyt aiheeseen lukemalla kirjoja sekä tietenkin paras oppi on tullut kantapään kautta. Seuraan kohtuullisen paljon aihealueen blogeja ja keskusteluita, joista yritän ammentaa tietoa itselleni.

Voin vain ihmetellen seurata muiden ikäisteni rahankäyttöä ja tulevaisuuden suunnittelua. Harmi, että missään koulussa ei oikein valisteta säästämään ja luomaan sitä kautta parempaa toimeentuloa myöhempiin elämänvaiheisiin. Itsellänikin on vielä paljon opittavaa rahankäytön suhteen, mutta uskoakseni olen kehittynyt asiassa viimeisen kahden vuoden sisällä.

Varallisuuteni tässä vaiheessa:

Listatut arvopaperit: markkina-arvo 10118 euroa
Listaamattomat arvopaperit: n. 2000-2500 euroa
Kulutushyödykkeet: n. 4000 euroa
Koroton velka 1600 e

= Velaton omaisuus 14500 e - 15000 euroa


Elokuun lopussa olen käytönnössä velaton ja siitä hetkestä eteenpäin pystyn säästämään n. 1500-1800 euroa kuukaudessa vuoden loppuun asti. Loppuvuoden nettotuloni tulevat olemaan varovaisesti arvioituna n. 17000-18000 euroa, kun otetaan lomarahat ja veronpalautukset huomioon. Pyrin säästämään tästä ainakin 10 000 euroa.

Olen tällä hetkellä tilanteessa, jossa kiinteät kuluni ovat lähes mitättömät ja tilanne mahdollistaakin säästämisen loistavasti. Jatkossa tulen kirjottamaan blogiin omista sijoitusasioistani ja pohdiskelen erilaisia vaihtoehtoja etsiä rahalle korkoa. En ole ollut älykäs sijoittajana toistaiseksi, mutta pyrin kehittymään ja oppimaan koko ajan uusia asioita.

"Sijoittaminen on yksinkertaista, mutta vaikeaa" - Warren Buffet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti